Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Future More

18 December 2018

Future More Collective - Ralph Roelse
Met meer dan 2600 deelnemende ontwerpers is Dutch Design Week (DDW) het grootste designfestival van Noord-Europa. Uit het enorme aanbod pikken Dutch Design Daily, Innovations Origins en Katja Lucas, programma manager van DDW, elk jaar negen ontwerpers die in hun ogen de ‘verborgen pareltjes’ van dit jaar zijn. In dit artikel lees je meer over Pareltje #6: Future More.

Ze zijn eigenlijk een platform voor net afgestudeerde designers en ontwerpers. Het collectief Future More bestaat uit acht verschillende designers die elk een eigen kijk en stijl hebben, sommigen zijn productgericht en anderen conceptueel ingesteld, maar ze werken samen, geven elkaar feedback op hun werk en inspireren elkaar. “In je eentje is het vrij lastig om meteen volle bak te gaan”, zegt Jasper Luijten een van drie initiatiefnemers van het collectief. Tijdens de DDW exposeerden zij voor het eerst, als collectief, met als gezamenlijk thema ‘Future Mythologies’, acht totaal verschillende projecten.

Innovation Origins sprak met twee van de drie initiatiefnemers in Yellow Monkey, een koffietent aan de Willemstraat waar ze tijdens DDW een feestje gaven. “Als we het doen, dan gaan we er helemaal voor”, zegt Simone Smelt. De expositie zelf was te zien in het Pullmann Hotel. Ook bij Yellow Monkey was, gedurende de week, het werk van de acht ontwerpers op posters te zien.

Future More in het Pullman Hotel tijdens DDW 2018
© Ralph Roelse

Samen met Nick Beens zijn Luijten en Smelt de initiatiefnemers voor het collectief Future More. “Wij willen jonge ontwerpers een platform geven zodat zij aan hun netwerk kunnen werken. Een soort database bouwen we op van bedrijven die we kunnen koppelen aan net afgestudeerden.” Daarom is het belangrijk dat iedereen een eigen stijl heeft en behoudt, legt Luijten uit. “Iedereen werkt ook onder zijn naam. Maar door als collectief samen te werken word je gewoon beter. Door bijvoorbeeld onze wekelijkse feedbackmomenten. Het is heel moeilijk om eigen geïnitieerd werk te maken zonder een duidelijk doel voor ogen. En dat is wat wij willen gaan doen. Wij geven een opdracht en zo kan je je portfolio uitbouwen. Je hebt dan een praatstuk richting de industrie. Een soort van vangnet na het afstuderen. Een roulerende groep waar je een paar jaar onderdeel van uitmaakt tot je als individu verder kan.”

Het idee ontstond vorig jaar na de Graduation Show van Design Academy. Elk jaar tonen afgestudeerden van de Design Academy Eindhoven tijdens die show hun werk. Het is altijd in oktober, Beens, Luijten en Smelt studeerden in juli af. In die tussenliggende periode misten ze dat wat ze tijdens de opleiding vooral deden: elkaars werk bespreken en elkaar feedback geven. Toen ze stonden te wachten om hun werk te presenteren ontstond het idee om ‘iets’ samen te gaan doen. Luijten: “We hadden alle drie hetzelfde. En we zijn andere ontwerpers gaan benaderen die of net afgestudeerd waren of gelijk gestemde ontwerpers die graag willen samenwerken.” Want dat willen ze vooral: samenwerken met de maakindustrie. “Wij willen bedrijven vinden die met ons verder willen gaan en dat kan als individu zijn maar ook als groep.”

Voor hun eerste expositie kozen ze het thema ‘Future Mythologies’ en ze vroegen de ontwerpers zich te laten inspireren door een mythe. “Dat kan iets uit de oudheid zijn of juist iets wat meer van nu is”, legt Luijten uit. De ontwerpers maakten tastbare objecten die tijdens de DDW te zien waren. “We wilden dat mensen met ons in gesprek zouden gaan over onze projecten.”

Future More kreeg ondersteuning van Art Dumay, een kunsthandel uit Nuenen. Bijna twintig jaar “deden ze bijna alleen maar kunst voor aan de muur”, vertelt Lydia van der Made, trendonderzoeker en conceptontwikkelaar bij Art Dumay. “Totdat we twee jaar geleden online gingen. Toen zijn we van een kleine heel traditionele galerie enorm gegroeid. Nu veilen we iedere week objecten die we verzenden over de hele wereld. Jurken van Addy van den Krommenacker, schoenen van Jan Janssen. We vonden die uitstapjes naast de kunst, want dat blijft onze core business, zo leuk dat we ook een uitstapje naar design wilden maken.”

Art Dumay hielp de jonge ontwerpers met de organisatie van de expositie ‘Future Mythologies’ en bracht hen met haar netwerk in contact. Smelt: “Voor ons was dit heel interessant omdat wij niet heel veel ervaring hebben in exposities. Wij konden hun steun en ervaring daarin goed gebruiken.” Luijten: “Wat wij eigenlijk heel graag willen is langzaam uitgroeien tot een label. Dat we onder ‘Future More’ verkopen. Dat is ook iets waar Art Dumay ons wil helpen. Mits deze try out positief verloopt natuurlijk.”

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Innovations Origins. Tijdens DDW18 organiseerden Dutch Design Daily, Innovation Origins en DDW daarnaast gezamenlijk Hidden Gem fietstochten langs de geselecteerde ontwerpers.

Visitor mode