Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#Gamechangers by ABN AMRO: House of Thol

03 October 2019

House of Thol,<br /> Game Changers van ABN AMRO
Je kent het wel: na een paar dagen kleuren de eerste bananen al bruin en lijkt de binnenkant van de avocado meer op een gepofte aardappel. Wat doe je? Meestal is weggooien het antwoord. In Nederland verspillen we namelijk jaarlijks 41 kilo voedsel per persoon. Zonde, vinden ook ontwerpers Jana en Thomas van House of Thol. En dus kwam het ontwerpersduo met een oplossing: de Poma / Olera. Een groeiende serie producten, waaronder een schaal, die de houdbaarheid van groente en fruit verlengt door het op de juiste manier te bewaren. Hun duurzame idee is geselecteerd voor de Game Changers Experience van ABN AMRO, waarvan de prototypes te zien zijn tijdens DDW19.

‘Onze designs zijn duurzame oplossingen voor problemen waar we zelf tegenaan lopen’

Jullie zijn niet alleen een designduo, maar ook een stel. Hoe ziet jullie leven eruit?

Thomas: ‘Een paar jaar geleden verhuisden we van de Randstad naar de omgeving Nijmegen. Samen met onze twee jonge kinderen zijn we pal naast een natuurgebied gaan wonen, omringd door een tuin vol bomen, planten en bloemen. Enorm groen dus, hoewel duurzaamheid altijd al een belangrijke rol in ons leven speelde en ons werk beïnvloedde. Zo bedachten we eerder al Waterworks: een natuurlijk drinksysteem voor de verzorging van planten. En Flower Constellations, een hulpstuk waarmee je een mooi boeket kunt maken met weinig bloemen. Met House of Thol ontwerpen we sinds 2013 producten die ook echt bruikbaar zijn. Geen museumachtige pronkstukken, maar items die je bestaan makkelijker maken. Het zijn eigenlijk oplossingen voor problemen waar we in ons eigen leven tegenaan lopen.’

House of Thol
© ABN AMRO

Zien jullie design als een oplossing voor een duurzamere wereld?

Jana: ‘Absoluut. Design speelt een heel belangrijke rol. Het ontwerp is immers de eerste stap in de productieketen. Dus als je met een duurzame gedachte in je achterhoofd ontwerpt, volgt de rest vanzelf. Met onze designs willen we een gedragsverandering teweegbrengen. Neem de Poma / Olera- schaal (Latijn voor groente en fruit): door een bijgevoegde toelichting leer je welke vruchten je beter niet klakkeloos naast elkaar kunt leggen. We vinden het belangrijk om zorgvuldig met eten om te gaan. En ook met materiaal trouwens. Stel jezelf als designer daarom de vraag: is het daadwerkelijk duurzaam wat ik maak? Mooi die biologisch afbreekbare elementen, maar als het alsnog een wegwerpproduct is, wat heb je dan veranderd aan iemands gedragspatroon?’

Waarvan is de Poma / Olera gemaakt?

Jana: ‘Voor deze serie gebruiken we terracotta, deels poreus, omdat we het op een lagere temperatuur stoken. Doordat we het terracotta dubbelwandig gebruiken, ontstaat er een lichte vorm van verdampingskoeling. De binnenschaal vult zich met koel water dat in de wanden trekt. Als dit volgens verdampt, wordt er energie, en dus warmte, onttrokken aan de omgeving. Het effect: een lichte natuurlijke koeling.’

Wat vinden jullie van ABN AMRO’s initiatief Game Changer Experience?

Jana: ‘Een hele eer dat ons idee is uitgekozen. En daarnaast een heel intensieve periode, haha. Begin juli startten we met het onderzoek en concept. Hierop kregen we vervolgens in augustus een akkoord. Daarna moesten we razendsnel aan de slag: van 3D-printen, gipsmallen maken, tot keramiek gieten en afbakken. In een versnelling of twee hoger dan gebruikelijk, maar met als resultaat: concrete prototypes die we kunnen laten zien op DDW19.’

Kan de consument de producten al kopen?

Thomas: ‘Nog niet. De Poma / Olera is een serie, waarvan we eerst op de DDW19 meerdere prototypes laten zien. We zijn superbenieuwd naar de reacties van het publiek. Daarna gaan we onderzoeken of we een producent kunnen vinden en hoe we de Poma / Olera commercieel gaan uitbrengen. In onze eigen webshop en een klein aantal winkels, maar mogelijk ook door een partnership aan te gaan. Met een supermarktketen bijvoorbeeld, zodat we de productie en beschikbaarheid kunnen opschalen. Vooral bij het zoeken naar partners voor wie de Poma / Olera interessant kan zijn, kunnen we de hulp van ABN AMRO goed gebruiken.’

Hoe ziet jullie toekomstdroom eruit?

Jana: ‘Ons hele huis vol met ontwerpen van House of Thol. Lampen, kasten, planken, noem maar op. Voor binnen en buiten het huis, en natuurlijk volledig reproduceerbaar. Het lijkt misschien alsof we veel uiteenlopende designs maken, maar uiteindelijk zijn het allemaal spullen die we zelf willen gebruiken en die de wereld wat beter maken.’

Bekijk alle Game Changers hier

Visitor mode