Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

De ‘auto van de toekomst’ is onderdeel van een intelligent ecosysteem

10 October 2019

EZ-GO, EZ-PRO and EZ-ULTIMO,<br /> Renault
Onze toekomstige auto’s sluiten naadloos aan op de ‘connected society’. Daardoor reizen we straks sneller, veiliger, efficiënter én duurzamer. Tijdens Dutch Design Week (DDW) toont Renault aan de hand van drie futuristische concept cars zijn visie op een connected society.

De drie concept cars op Dutch Design Week lijken zo weggereden uit de set van Bladerunner, Prometheus of een andere intrigerende science fiction film. Door voor een groot deel gebruik te maken van glazen cabines hebben de inzittenden een vrijwel onbeperkt zicht op de omgeving. De wielen lijken niet rond maar vierkant. En op de plaats waar je normaal een chauffeur zou verwachten, hangt nu een groot beeldscherm. Die maakt het mogelijk om in de auto te werken, informatie op te vragen of bijvoorbeeld video’s te kijken.

Zowel EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO kunnen geheel zelfstandig rondrijden. De concept cars zijn ontwikkeld door DDW-partner Renault. Als pionier en Europees marktleider op het gebied van elektrisch grijpt Renault DDW aan om zijn innovatieve visie op de mobiliteitsoplossingen in 2030 te delen. Los van alle opmerkelijke technologie, gaat het daarbij ook nadrukkelijk over de auto als integraal onderdeel van onze ‘connected society’.

Smart cities

Steeds meer voertuigen, apparaten, gebouwen, wegen en andere onderdelen van de stedelijke infrastructuur zijn in staat om data te genereren en te delen. Het aaneengesloten netwerk van al die connected onderdelen is een belangrijk onderdeel van het ‘Internet of Things’. Steden die deze datastromen gebruiken om het woongenot en de leefbaarheid voor bewoners te vergroten staan bekend als ‘smart cities’. Met de drie concept cars speelt Renault slim in op de talrijke nieuwe mogelijkheden die daarmee ontstaan.

Elk van de drie elektrische voertuigen ondersteunt verschillende hoogwaardige dataverbindingen. Dankzij een high speed internet-connectie wordt werken in de auto erg makkelijk en efficiënt. Op de in de cabine verwerkte beeldschermen kun je al rijdende je agenda bijwerken, notities maken, je mail lezen, Skype-calls bijwonen, de auto transformeren in een virtuele vergaderzaal en deelt de auto actuele informatie over de reis zelf. De reistijd naar je werk of een afspraak is zo dus niet langer verloren tijd. De auto verandert dus echt in een mobiele werkplek.

Play video

Car2Car en Car2X-netwerk

De innovatieve concept cars van Renault zijn tegelijk ook doorlopend verbonden met twee andere hoogwaardige datanetwerken. Het wifi-achtige Car2Car-netwerk ondersteunt een realtime verbinding met voertuigen in de directe omgeving. Zo weet de auto straks precies wanneer andere voertuigen gaan afremmen of van rijbaan gaan wisselen. Een computer analyseert die informatie doorlopend, en kan proactief remmen of uitwijken om ongelukken te voorkomen.

Via een soortgelijk Car2X-netwerk wisselen de ‘auto’s van de toekomst’ ook doorlopend informatie uit met de omliggende infrastructuur. In de toekomst kunnen ‘slimme wegen’ die data gebruiken om verkeersstromen efficiënter te managen. Zo springen stoplichten straks mogelijk op rood of groen op basis van het aantal naderende voertuigen. Sterker nog: doordat voertuigen onderling kunnen ‘afspreken’ wie er voorrang heeft, worden stoplichten straks wellicht geheel overbodig.

Robotgestuurde bezorging

In het verlengde hiervan maakt Renault het ook mogelijk de overlast door sterk toenemende pakketbezorging terug te dringen. Op EZ-PRO concept kunnen eenvoudig veelzijdige containers (‘pods’) worden geplaatst. Elke transporteur kan via het aangesloten platform eenvoudig zijn eigen plekje in een pod reserveren, of een hele pod boeken. Zo hoeft straks niet langer iedereen een eigen bedrijfswagen door de stad te laten rijden, en gaat ook het bezorgen van pakketten of bevoorraden van winkels straks sneller, veiliger, efficiënter én duurzamer.

Visitor mode