Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#heyddw: Hoi Studio Nienke Hoogvliet

28 July 2020

Studio Nienke Hoogvliet
Om de week zetten we een van de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Deze week spraken we met de holistische designmagiërs Nienke Hoogvliet en Tim Jongerius van Studio Nienke Hoogvliet.
Nienke Hoogvliet, Tim Jongerius
© Studio Nienke Hoogvliet

Hi Nienke! Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en waarom jullie beide ontwerper wilde worden?

Nienke, geboren in Amsterdam en opgegroeid in Den Haag, afgestudeerd van de Willem de Kooning Academie in 2013 en direct daarna de studio begonnen. Ik wilde graag ontwerper worden omdat ik objecten zie als een manier om verhalen te vertellen en zo mensen bewust te maken van problemen waarvan ik vind dat ze aandacht verdienen.
 
Tim, geboren in Goes en opgegroeid in Den Haag, afgestudeerd in de master architectuur aan de TU Delft en parttime werkzaam in de studio, en daarnaast werkzaam bij Secrid als vormgever van ruimtes. Van jongs af aan heb ik al een fascinatie over hoe dingen in elkaar zitten. Later kwam daar de vraag bij, waarom zitten dingen zo in elkaar? Ik wilde ontwerper worden omdat ik deze vraag dan kan beantwoorden en de dingen kan verbeteren. Vaak is men zich niet bewust van het waarom en al zeker niet van dat het beter kan. Met de studio stellen wij ook de waarom en laten we zien dat het beter kan.

De studio draagt jouw naam, maar je doet het samen met Tim Jongerius. Hoe zit dat precies?

Hele goede vraag! Nienke is de studio begonnen en werkt er fulltime aan. Tim werkt vanaf het begin al mee vanaf de achtergrond en sinds een aantal jaar zijn we steeds meer projecten samen aan het oppakken. We merken steeds meer hoe waardevol het is om projecten volledig samen te doen, dus dat doen we zoveel mogelijk. In de toekomst hopen we volledig te kunnen gaan samenwerken, maar tot die tijd blijven we onder de naam Studio Nienke Hoogvliet door werken.

Jullie lijken veel inspiratie te halen uit de natuur en de verschillende manieren waarop natuurlijke processen worden verstoord door de mens. Wat vinden jullie hier zo interessant aan?

We zoeken naar een systeem wat holistisch is. Dat betekent voor ons circulair, weloverwogen en inclusief. Een levenswijze waarin we geen schade aanrichten aan de natuur, mensen of dieren. Dat betekent, volgens ons, dat we zouden moeten samenwerken met de natuur en niet moeten proberen de natuur te overheersen zoals nu vaak gebeurd. We negeren ecosystemen, maar die zijn er met een reden. We moeten niet denken dat we slimmer zijn dan de natuur, maar we kunnen er wel ontzettend veel van leren en daarin zo goed mogelijk proberen samen te werken. Dat is een lange en ingewikkelde verandering, maar een die wij met veel plezier onderzoeken omdat we geloven dat het anders KAN.

Boek: SEAWEED RE-SEARCH
© Studio Nienke Hoogvliet

Jullie hebben een aantal boeken geschreven over verschillende ontwerpprocessen. Wat is de gedachte achter die boeken?

De meeste van onze projecten zijn onderzoeksprojecten, waarvoor we lang en diepgaand onderzoek doen naar een bepaald onderwerp. Een object of expositie is daar dan het resultaat van, maar er is vaak nog veel meer over het onderwerp te vertellen. Vandaar dat we boeken zijn gaan maken. Mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, kunnen zich zo verder verdiepen. Op die manier willen we ook de bewustwording vergroten en zorgen dat onze eigen processen zo transparant mogelijk zijn. 

Op Instagram deelde je een foto over jullie meest recente boek: Seaweed Research. Kun je hier wat meer over vertellen?

Onze laatste boek is H.E.R.B.S., wat hoort bij het project H.E.R.B.S. (Healthy Environment, Remedy for Body and Skin). Dat gaat over het huidige systeem binnen de textielindustrie waarin vrijwel alleen maar gebruik wordt gemaakt van (schadelijke) synthetische textielverf. Veel van ons realiseren zich niet dat textiel hierdoor een schadelijk effect op onze gezondheid kan hebben, maar dat is door Greenpeace aangetoond in hun onderzoek Detox My Fashion. De huid heeft namelijk de mogelijkheid om stoffen op te nemen en zo je lichaam binnen te dringen. Wij dachten, als dat een negatief effect kan hebben, kan dat ook een positief effect hebben. We zijn toen gaan onderzoeken of als je met kruiden verft, de werkzame stoffen van de kruiden een positief effect zouden kunnen hebben. We vonden hele interessante voorbeelden uit de geschiedenis, zoals het oude Indiaase gebruik van Ayurvastra en de Japanse Samurai die vroeger met indigo geverfd ondergoed droegen om zo hun wonden sneller te laten helen. De werken die we bij dit project hebben gemaakt zijn de H.E.R.B.S. quilt en de H.E.R.B.S. installatie (samen op de DDW afgelopen jaar), en dus ook een boek, waarin ons hele onderzoek samengevat wordt. Inclusief de resultaten van het lab onderzoek dat we hebben gedaan met de door ons geverfde stoffen.

MOURN
© Studio Nienke Hoogvliet

Wat zouden jullie in de toekomst graag willen bereiken met jullie werk?

Ons belangrijkste doel is om het systeem van productie te veranderen naar een holistisch systeem. Dat benaderen we vanuit verschillende invalshoeken: we geloven er in dat als je de consument bewust maakt, dat er anders geconsumeerd gaat worden en zo de vraag aan de industrie verandert en de industrie dus wel moet veranderen. Maar we willen het daar niet bij laten, dus daarom ontwikkelen we onze concepten ook door tot aan de markt. Zo zijn we met o.a. ons zeewiergaren en verf bezig om dat van kleine, ambachtelijke schaal, op te schalen naar industrieel gebruik. Zodat de industrie ook daadwerkelijk de mogelijkheid krijgt om die verandering door te voeren. We geloven in waarderen, reduceren en tegelijkertijd grondstoffen verduurzamen en zorgen voor eerlijke werkomstandigheden. 

SEAME, handgemaakt kleed van zeealgen en oude visnetten
© Studio Nienke Hoogvliet

Beginnen jullie vaak projecten op eigen initiatief, of vooral in opdracht van klanten? En hoe komen jullie aan nieuwe opdrachten?

Het is een mix, we proberen 50-50 % aan eigen geïnitieerde projecten en aan opdrachten te werken. We hebben bijvoorbeeld een paar jaar in opdracht van de Nederlandse waterschappen gewerkt met materialen die terug gewonnen kunnen worden uit rioolwater. Dat waren hele vrije opdrachten en een fantastische samenwerking. In sommige gevallen inspireren opdrachten ons zo, dat we er weer een eigen project mee doen en soms ontwikkelen we een eigen project weer door in opdracht. Het loopt dus door elkaar. De meeste opdrachten komen op ons pad via ons netwerk dat we in de loop van de jaren hebben opgebouwd op beurzen, exposities, social media en soms via via. 

WATERSCHAT
© Studio Nienke Hoogvliet

Wat is het meest opmerkelijke werk dat jullie ooit hebben ontworpen/gemaakt? 

We hebben veel gekke materialen gebruikt, zoals vissenhuiden en zeewier, maar waarschijnlijk is de gekste toch wel het project 'Waterschatten' in opdracht van de Nederlandse waterschappen. Daarvoor kregen we de opdracht om te werken met herwonnen toiletpapier uit het riool. Dat is natuurlijk een extreem vies idee, hoewel het wel helemaal is schoongemaakt voor wij het kregen en heel goed bruikbaar is. Gevoelsmatig moest er wel even een knop om, we moesten niet te hard nadenken over waar dat papiertje eerder was geweest... Maar het mooie daaraan was dat het door het extreme verleden, een heel mooi symbool is voor de bereidheid van mensen om gerecyclede materialen te accepteren. We hebben vrijwel geen afkeurende of negatieve reacties gekregen, iedereen was juist heel open en blij dat zelfs dit gerecycled kan worden. 

Als jullie één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?

Ons belangrijkste doel is systemen veranderen naar een meer holistische benadering. We merken nu dat consumenten daar heel enthousiast op reageren en die verandering hard nodig vinden, maar voor grote bedrijven is het vaak moeilijk om die omschakeling te maken. Ze hebben meer duwtjes in de rug nodig. Dat extra duwtje in de rug kan, of misschien zelfs wel MOET, vanuit de overheid komen. We zouden het een bijzondere uitdaging vinden om samen te werken met grote politieke leiders. Zouden we hun door middel van design ook bewust kunnen maken dat het anders moet? De grootste uitdaging zou natuurlijk een samenwerking met president Trump zijn, iemand die zo onvermurwbaar is als het op klimaatverandering aankomt. Als het ons zou lukken om hem te overtuigen, dan zijn we al een hele stap dichterbij het bereiken van ons doel. 

Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?  

Ja zeker! We zijn nu in Oostenrijk in Schloss Hollenegg for Design waar we Artist in Residence zijn voor de aankomende expositie 'Displacement', die in mei 2021 getoond zal worden. Schloss Hollenegg is een prachtig kasteel, wat eeuwenoud is (sinds 1163) en nu worden er 3-4 ontwerpstudio's per jaar uitgenodigd om werk te maken dat geinspireerd is op deze locatie. De werken worden onderdeel van het interieur van het kasteel en zo doorgegeven van generatie op generatie. Het is mooi om in een omgeving te werken waar zoveel respect is voor ruimtes en objecten, hun herkomst en hoe dat bewaard kan blijven. We zouden het heel mooi vinden als we die passie weer wat meer terug kunnen brengen in het dagelijks leven van ons allemaal. 

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!

Visitor mode