Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Virtuele kleding: The Fabricant beweegt richting duurzame mode

21 September 2022

Gaming en mode. Twee industrieƫn die de meesten van ons niet direct aan elkaar zouden linken. Maar Amber Jae Slooten, medeoprichter en creative director van The Fabricant bekeek de fashionwereld door een gaminglens en kon zich daardoor een sprankelend begin van een nieuw tijdperk voor mode voorstellen. The Fabricant was zowel genomineerd voor een Dutch Design Award in 2019 (Young Designer) als winnaar in de categorie Fashion in 2021. Met The Fabricant duikt Amber Jae in een nieuwe realiteit waarin zij de schadelijkheid van de mode-industrie met digitale kleding hoopt te bestrijden.

door: Daniella Down


Amber Jae Slooten was zoals veel millennials al vroeg een gamer. “Virtuele werelden voelden als een veilige plek waar ik mezelf kon zijn.” Na haar afstuderen aan de modeschool met een volledig digitale collectie was ze nog niet klaar met het belang van creatieve expressie zonder grenzen. De vrijheid die digitaal ontwerpen met zich meebrengt, in combinatie met de wens een positieve impact te creëren in een vervuilende industrie, brachten haar ertoe The Fabricant mede op te richten. Dit in Amsterdam gevestigde virtuele modehuis mixt traditioneel kledingontwerp met 3D-software om hyperrealistische, immateriële kleding te ontwerpen. 

Bouwen aan een radicaal nieuwe fashioneconomie

“Jezelf onderdompelen in de digitale wereld is essentieel om na te kunnen denken over grondstoffen en de manier waarop we producten maken”, legt Amber Jae uit. We kennen allemaal de afschuwelijke verhalen van uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden in de fashionindustrie en van rivieren die verkleuren in de tinten van weer een nieuw modeseizoen. “Als jonge modeontwerper wilde ik daar niet aan meedoen. Ik zocht een andere manier om mezelf te uiten, zonder zoveel materiaal te verspillen.”

Amber Jae begon samen te werken met Kerry Murphy, een ontwerper met een achtergrond in film en visuele effecten en in 2018 richtten zij samen The Fabricant op. Dit is het moment, was hun overtuiging, voor mode die niet begrensd wordt tot en door het fysieke domein.

"Digitale kleding is een steeds belangrijker onderdeel van digitale identiteit aan het worden, en dat in een tijd waarin virtuele werelden zoals de metaverse hard groeien."

Amber Jae Slooten, The Fabricant

The Fabricant schudde de boel direct op door in 2019 ‘s werelds eerste digitale jurk te verkopen op de blockchain. Het meest opzienbarende was niet dat de iriserende jurk – ontworpen met behulp van 3D-modelleren en motion capture pakken – werd verkocht voor 9.500 dollar; het was het feit dat dit de allereerste jurk was die milieuonvriendelijke en schadelijke productie- en distributieprocessen van de mode-industrie omzeilde. Amber Jae: “Schone mode was geboren.” En daarmee een tijdperk waarin digitale merken werkelijke, monetaire waarde hebben.

De kledingkast van de metaverse inrichten

Het designproces voor digitale kleding begint hetzelfde als het traditionele kledingmaakproces. Ontwerpers beginnen met nadenken over kleur, vorm en textuur en hoe die elementen samenkomen in een ontwerp. Maar waar traditioneel modeontwerp vraagt om stoffen en prototypes, biedt virtueel ontwerpen op The Fabricants co-creatie-platform eindeloos veel mogelijkheden om creatief te onderzoeken, zonder afval en verspilling. “Je hebt geen schaar nodig, je klikt gewoon op CTRL+Z”, legt Amber Jae uit. “Het werkt verslavend, omdat deze manier van ontwerpen voelt als een game.”

Voltooide designs worden verkocht op de blockchain. Ze worden nooit fysiek gedragen. In plaats daarvan sieren ze avatars in de metaverse en worden ze bewonderd als NFT’s. Deze verweving van mode en tech dwingt tot een herinterpretatie van hoe kleding wordt gemaakt en ervaren. Volgens The Fabricant creëert virtuele couture een eerlijker speelveld voor jonge ontwerpers; het omzeilt de traditionele poortwachters van de modewereld en geeft makers gelijke kansen. “In deze nieuwe realiteit heeft een jonge ontwerper in Dakar net zoveel mogelijkheden om een invloedrijke speler in de modewereld te worden als iemand uit Parijs."

Whatā€™s next? De toekomst van mode

Hoe ziet de toekomst voor The Fabricant eruit in een metaverse van eindeloze mogelijkheden? Behalve pionierswerk als hun RenaiXance of Fashion kledingstukken, zijn ze vastbesloten tools te bouwen en delen waarmee anderen in hun voetsporen kunnen treden. “Het gaat erom dat we samen vooruitkomen en zo de industrie sneller veranderen”, stelt Amber Jae. Ze zijn betrokken bij de digitalisatie van de leveringsketens van verschillende grote merken, zoals Tommy Hilfiger, Adidas en Puma. Daarnaast investeert The Fabricant in hun gemeenschap. Met systemen zoals Twitch bereiken en onderwijzen ze hun community. Een onmisbare bron voor het merk, volgens Amber Jae: “De community voedt de ziel van wat wij proberen te doen. Zij zien digitale kleding als een beweging, niet als een vluchtige trend.”

De toekomst van de planeet beschermen

Het politieke landschap en de klimaatcrisis dwingen ons te veranderen, en wel in een sneller tempo dan ooit. Velen keren zich tot de digitale wereld voor oplossingen. Minder grondstoffen en juist meer pixels gebruiken is het antwoord van The Fabricant het terugdringen van onze impact op de planeet.

Als het gaat over nieuwe technologieën zijn openheid en een bereidheid kennis te delen cruciaal voor de verbetering van de fashionindustrie - en alle andere vervuilende industrieën. Deze generatie wordt geconfronteerd met de realisatie dat ontwikkelingen tot nu toe altijd ten koste gingen van de planeet. Er is nu geen weg terug. De enige weg vooruit is: veranderen. The Fabricant heeft het lontje aangestoken van een toekomst die iedereen in staat wil stellen digitale mode-NFT's te maken, verhandelen en dragen.

Nu is de vraag of de vlam van digital only ook de massa bereikt en de bestaande industrie het vuur aan de schenen legt, of misschien zelfs in lichterlaaie zet.

Visitor mode