Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Dit gaat niet over ons

27 September 2022

Designduo Formafantasma haalt vooral inspiratie uit de context waar ze in werken. Hun missie is om nog radicaler te zijn in wat ze doen. ā€œWe zouden graag een eigen designopleiding starten in Zuid-ItaliĆ«. We houden van plekken waarvan mensen denken dat daar niets substantieels kan gebeuren.ā€

Wat Andrea Trimarchi (39) en Simone Farresin (42) betreft, nam hun indrukwekkende carriĆØre voor het eerst een vlucht in Eindhoven. Andrea: ā€œDirect na onze studies in ItaliĆ« startten we aan de Design Academy Eindhoven (DAE), en toen waren we al begonnen met werken. Het hebben van een platform als DAE, waar we ontzettend veel mensen en bedrijven konden ontmoeten, was ontzettend belangrijk als fundament voor onze studio. Na ons afstuderen voelden we dat dit het juiste moment was om te starten met studio Formafantasma en hadden we ook meteen klanten.ā€

Focus op ecologie

Formafantasma werkt vanuit Milaan en Rotterdam. Met industriĆ«le opdrachtgevers als Cassina, Prada en Sportmax ā€“ om er maar een paar te noemen ā€“ integreren ze hun commerciĆ«le opdrachten steeds meer met onderzoeksprojecten. Of het nu om onderzoek, product- of ruimtelijk ontwerp, of consultancy, educatie of exposities gaat: Formafantasma begint met kijken naar de context.

ā€˜Het is onmogelijk om te doen wat wij doen als ontwerpers zonder naar de omgeving en communities te kijkenā€™

Andrea Trimarchi, Formafantasma

Simone: ā€œWij raken het meest geĆÆnspireerd door in een bepaalde context te werken. Als een opdrachtgever bij ons komt met een sterke briefing en een goed begrip van wie wij zijn, kunnen wij ons beste werk leveren. We kijken vaak naar het verleden om te begrijpen waarom iets er is. Wij geloven dat historisch begrip onderdeel is van je rol als ontwerper.ā€
Andrea: ā€œWe werken steeds integraler en maken veel kruisverbindingen, waarbij ecologie een belangrijke focus is. We werken actief met bedrijven aan onderwerpen en themaā€™s waar wij in geĆÆnteresseerd zijn. Het kan niet alleen gaan over goede of slechte producten maken; we moeten onderzoek kunnen gebruiken om iets te maken dat daadwerkelijk waarde heeft. Het is onmogelijk om te doen wat wij doen als ontwerpers zonder daar de omgeving en communities in mee te nemen.ā€

Play video

Simone: ā€œNiet alle opdrachtgevers willen dat adresseren, hoewel het de laatste jaren makkelijker wordt. Deels omdat we dit zelf beter begrijpen dan aan het begin van onze carriĆØre, maar ook omdat bedrijven beginnen te vragen om iets anders dan een praktische oplossing.ā€
Andrea: ā€œArtek begon niet met de vraag ā€˜kunnen jullie een product ontwerpen, maar vertrok vanuit de ecologie van hun productie. Net als wij zijn zij geĆÆnteresseerd in bomen en hoe die geoogst worden. Dus vroegen ze ons naar hun ecologische ontwikkeling te kijken en hun materiaaltoepassingen en distributiemethodes te evalueren.ā€

Verandering

De samenwerking met Artek resulteerde in Cambio: On Finnish Forestry en werd geĆ«xposeerd in het Helsinki Design Museum. De expo kan worden gezien als een spin-off van Formafantasmaā€™s bredere Cambio project: een doorlopend onderzoek naar het beheer van hout als grondstof. Cambio, afgeleid van het Latijnse cambium ā€“ dat verandering of uitwisseling kan betekenen ā€“ kwam voor het eerst tot stand in opdracht van Serpentine Galleries in Londen (Engeland, 2021) en Centro Pecci in Prati (ItaliĆ«, 2021).
Andrea: ā€œWaarom zouden we bomen oogsten als we ook meubels kunnen maken van een boom die is omgewaaid in een storm?ā€
Simone: ā€œOntwerp kan op zoveel manieren succesvol zijn, maar is vooral relevant wanneer het in staat is om bestaande ideeĆ«n ter discussie te stellen. Dat is een ontwikkeling die we in het hele ontwerpveld zien. Onze opdrachtgevers begrijpen dat het diagonaal en strategisch inzetten van design deuren opent en leidt tot echte impact.ā€ 

'Ontwerp hoeft niet altijd hevig geĆ«ngageerd te zijn, maar we kunnen ons niet permitteren om oppervlakkig te zijnā€™

Simone Farresin, Formafantasma

Simone: ā€œWanneer we materialen gebruiken of met mensen en gemeenschappen te maken hebben, kunnen we ons niet permitteren om oppervlakkig te zijn. Ontwerp hoeft niet altijd hevig geĆ«ngageerd te zijn, maar wij kunnen niet tegen dingen die niet goed doordacht zijn. Wat niet betekent ā€“ integendeel! ā€“ dat design niet gepaard kan gaan met plezier en uitbundigheid. Wat design niet moet zijn, is een expressie van persoonlijke identiteit. Ontwerp is nooit de uitkomst van Ć©Ć©n persoon. Dat is iets wat we duidelijk terugzien bij onze studenten; wanneer mensen in groepen werken, zijn ze direct meer gefocust op design dat de grote vragen van vandaag adresseert. Dat type ontwerp ontleent zijn kracht aan mensen die geraakt worden door het idee dat een ontwerp overbrengt.ā€
Andrea: ā€œNatuurlijk is dat een manier van werken die restricties met zich meebrengt. In ons exhibitieontwerp voor Fondation Cartiers Mondo Reale op de TriĆ«nnale in Milaan (te zien tot 11 december 2022, red.) gebruikten we bijvoorbeeld geen gipsen muren. Het instituut accepteerde ons voorstel om de muren van de ruimte van vellen papieren te maken. In dat geval moet je de beperking accepteren dat het geluid van de videoā€™s die werden afgespeeld verder draagt.ā€

DDW is een viering van ideeƫn

Simone: ā€œDutch Design Week is er door de jaren heen altijd in geslaagd om haar licht te laten schijnen op een nieuwe generatie. Wat niet wil zeggen dat er niet ook fantastische ontwerpers van zeventig, tachtig of zelfs negentig zijn. Jong zijn gaat niet zozeer over leeftijd, maar over een frisse manier van denken.ā€
Andrea: ā€œWij vinden van alle designevenementen DDW de beste, met Design Academy Eindhoven als een belangrijke pilaar. Nieuwe, fragiele stemmen moeten beschermd en gekoesterd worden en talenten hebben een plek nodig waar ze hun ideeĆ«n voor het voetlicht kunnen brengen. DDW biedt precies dat: een flinke dosis energie en goede plekken. DDW is een viering van ideeĆ«n. Het risico is de vraag om commerciĆ«ler te worden, maar wij zien ook dat Eindhoven erkent dat design is wat deze stad maakt en een idealisme heeft dat beschermd moet worden.ā€ 
Simone: ā€œOns ambassadeurschap is voor ons een manier om terug te geven wat wij hebben mogen ontvangen. We hebben hier zoveel tijd doorgebracht, zijn hier opgeleid en hebben ongelooflijk veel geleerd. Wij zijn zeer Italiaans, maar net zo goed Dutch designers. Dit is de plek waar onze creatieve kracht het eerst herkend werd. We hebben nu misschien iets meer het perspectief van een buitenstaander, waardoor we mogelijkheden, maar ook mogelijke problemen signaleren.

Het gaat niet om ons

Andrea: ā€œDesign is een instrument dat ons helpt om dingen beter te begrijpen. Dat is waarom wij tijdens DDW een symposium organiseren, dat heel politiek geladen en geĆ«ngageerd gaat zijn. Ecologie is uiteraard een belangrijk onderwerp, net als gender en kolonialisme. Het wordt sowieso heel internationaal; wij hebben nooit veel waarde gehecht aan een nationaal perspectief. Wanneer je ergens zoā€™n etiket op plakt, wordt het al snel problematisch, want het betekent dat je iets gaat definiĆ«ren en dan gaan er automatisch mensen buiten die definitie vallen. Dat is niet wie we zijn.ā€
Simone: ā€œHet symposium gaat sowieso helemaal niet over ons. Onze manier om te laten zien wie wij zijn, is door jonge talenten naar voren te schuiven. Zoals onze studenten, die heel welbespraakt zijn en enorm relevante onderwerpen adresseren. Ons ambassadeurschap is een geweldige gelegenheid om gesprekken te initiĆ«ren, zodat zij daar dingen uit kunnen oppikken en nog beter kunnen maken.ā€
Andrea: ā€œPersoonlijk kijken we, als hoofden van de Geo Design MA aan de Design Academy, ook enorm uit naar de eerste exposities van onze studenten op de Graduation Show.ā€

Radicaal

Andrea: ā€œWaar wij nog niet klaar zijn, is dat de oprichting van een eigen educatieprogramma, wat zeker wel een ambitie is. We zijn altijd geĆÆnteresseerd geweest in het zuiden van ItaliĆ«; plekken waarvan iedereen aanneemt dat daar niets substantieels kan gebeuren. Een beetje zoals Eindhoven indertijd. We houden van het idee om educatie naar plekken te brengen waar mensen het niet verwachten.ā€
Simone: ā€œWaar we wĆ©l heel erg klaar voor zijn, is om wat wij doen nog radicaler te maken; we zijn all set om de grenzen nog verder te verleggen. En misschien ook om wat vaker ā€˜neeā€™ te zeggen.ā€

Visitor mode