GROOVIDO duikt in een samenleving die wordt gekenmerkt door de dringende aanwezigheid van hype. Het duo verkent de wereld van streetwear-mode en de verbindingen ervan met die van design en pakt het onderwerp aan met hun nieuwe collectie kasten geïnspireerd optentoonstellen in de ‘hypebeast’ cultuur.
De hype
GROOVIDO werkt samen met COEF om de context ervan toe te passen en een multidisciplinaire tentoonstelling te creëren.
Terwijl de ontwerpstudio door het complexe sociale weefsel van de moderne en digitale cultuur navigeert, komt het concept van hype, een marketingstrategie die producten tot must-haves maakt, naar voren als een krachtige kracht die ons dagelijks leven doordringt.
Beschouwd als een centraal kenmerk in de dynamiek van de moderne mode, vanwege de aanhoudende invloeden van sociale en streaming-apps, heeft het ook een impact gehad op de meubelontwerpindustrie, wat blijkt uit samenwerkingen als IKEA x VIRGIL ABLOH.
Diorama collectie
GROOVIDO besloot te onderzoeken hoe het hype-fenomeen de hedendaagse designscene vormgeeft, via hun nieuwe kastencollectie, waarin ze zich verdiepen in de ingewikkelde wisselwerking tussen mode, design, maatschappelijke trends en persoonlijke identiteit.
Geïnspireerd door verzamelspeelgoed, een sleutelelement in de hypebeast-cultuur, heeft de ontwerpstudio zich geconcentreerd op de vertalingen van dioramafiguren (nauwgezette composities van visuele elementen die een specifiek landschap nabootsen) in 2D-patronen die de meubelstukken sieren. De kasten, vervaardigd met een open allround ontwerp, zijn een zorgvuldige mix van 3 verschillende materialen: gelakt hout voor de structuur, gelaagd glas voor de vitrines en lasergesneden aluminium voor de decoraties. Deze aluminium versieringen banen zich naadloos een weg door de hele kast en creëren een dynamisch spel van vaste stoffen en holtes die de verzamelbare schatten in elke vitrine verfraaien en benadrukken.