Zoeken

Sluit zoeken
Driven by Purpose

Serendipity

Een reeks van gelukkige ontdekkingen

In deze snelle, perfecte en digitale wereld stap ik als maker op de rem en omarm ik het langzame, imperfecte en analoge proces. Ik schilder graag met inkt en gebruik deze grafische tekeningen als basis voor kleurrijke prints gemaakt met oude druktechnieken als zeefdruk en Riso print.

Toevallige ontdekkingen

Serendipity betekent dat je bij toeval iets waardevols en moois ontdekt. We streven in deze digitale wereld steeds meer naar perfectie, naar meer, naar maakbaarheid, naar snelheid. Als maker stap ik op de rem en wil ik als tegenstelling graag een langzaam proces in waarin ik analoog en met ambachtelijke druktechnieken werk. Allerlei invloeden kunnen zorgen dat het resultaat anders wordt dan je dacht: de energie van je penseelstreek, je eigen mood, de druk die je uitoefent, het materiaal waarmee je werkt. Je moet hierin je controle en perfectie loslaten en toeval en fouten toelaten. Dat is een uitdaging, maar dit zorgt ervoor dat je door die toevalligheden en fouten tot mooie ontdekkingen komt, uitkomsten die je niet had verwacht. Hiermee heeft elk werk iets menselijks, iets tastbaars en unieks.

Vertragen

Vorig jaar verbleef ik als artist in residence twee weken bij een print studio in de bergen van Bulgarije. Mijn doel was om daar als een gek te produceren en veel nieuw werk te maken, maar ik leerde juist om te vertragen en uiteindelijk maakte ik maar één werk in twee weken tijd. Op een bijna meditatieve manier schilderde ik lijnen en cirkels in een grid met inkt, die ik vervolgens gebruikte als basis voor een zeefdruk. Ik genoot enorm van het proces en besefte dat ik dit proces -wat een enorme tegenstelling is met mijn werk als ontwerper voor anderen- nodig heb als maker. Zo blijf ik als maker én ontwerper groeien en tegelijkertijd in balans.

Perfectly imperfect

Als grafisch ontwerper houd ik van eenvoud, werken in grids, van kleur en van abstracte vormen gegoten in een mooie compositie. Je streeft naar een rustig beeld die precies lijkt te kloppen. Door deze grids in te vullen met de hand en vervolgens af te drukken met ambachtelijke druktechnieken als zeefdruk of Riso print is dit een foutgevoelig proces. Juist in die foutjes zitten toevallige ontdekkingen, die de print misschien imperfect, maar veel interessanter en charmanter maken. Ik wil anderen inspireren met mijn proces en mijn liefde voor grafische druktechnieken. We hoeven niet altijd te streven naar perfectie, de schoonheid en de ziel zit vaak juist in dingen die net niet kloppen en die we niet onder controle hebben.

Over Marloes Verhofstadt

Ik help kleine, sociale en culturele ondernemers met het visualiseren van hun identiteit. Naast dit werk als brand- en webdesigner ben ik maker. Ik omarm hierin het analoge, langzame en imperfecte proces en gebruik deze als basis voor grafische en kleurrijke zeefdrukken en Riso prints.
Visitor mode