Zoeken

Sluit zoeken
Ga naar vorige pagina

Secrid

Secrid gelooft in design as a force for good en investeert in ontwerptalent. Samen met onze missie-gedreven partners bouwen we zo aan een beweging van makers, die de focus van de industrie verschuift van méér produceren naar béter.

Design as a force for good

Industriële Evolutie

Secrid gelooft in de kracht van ontwerp. Kijk eens om je heen. Alles is ontworpen. Van de kleding die je draagt, tot de telefoon in je zak en het gebouw waarin je bent. Al deze producten geven vorm aan de maatschappij en hebben impact op onze ecosystemen.

Sinds de Industriële Revolutie en de verhuizing van fabrieken naar lagelonenlanden, is massaproductie van producten met een lage prijs en een korte levensduur de norm geworden. Dit bracht welvaart, maar ook maatschappelijke ongelijkheid, uitgeputte grondstoffen, milieuvervuiling, afnemende biodiversiteit en een klimaatcrisis.

De industrie kan niet worden gestopt, maar wel veranderd. In die transitie zien wij een leidende rol voor ontwerpers. De algemene richtlijn is eenvoudig: ieder nieuw product moet beter zijn dan de voorgaande generaties. Wij noemen dit: Industriële Evolutie. 

Over Secrid

Wij, designersechtpaar Marianne van Sasse van Ysselt (mode) en René van Geer (industrieel ontwerp), werkten decennialang voor vele industriële opdrachtgevers. Sinds 2009 richten we ons op ons eigen missie en merk: Secrid. 

Tegenwoordig werken in Nederland ongeveer 500 mensen aan de ontwikkeling, productie en verkoop van onze Secrid pocketwear: producten die je dagelijks bij je draagt in je broekzak of tas. Onze producten zijn verkrijgbaar in ruim 80 landen.

Secrid is een B Corp, omdat we maatschappelijk verantwoord ondernemen en werken vanuit een holistisch perspectief. Zo kiezen wij bewust voor een lange levensduur, CO2 neutrale productie in Nederland en samenwerking met sociale werkplaatsen. We doneren 1% van onze omzet aan projecten die bijdragen aan onze missie: to drive the Industrial Evolution.

Missie-gedreven partners

Verandering creëren we samen. In What Design Can Do (WDCD) vond Secrid een partner die net als Secrid en Dutch Design Foundation gelooft in design as a force for good. We hebben onze krachten gebundeld om talentvolle ontwerpers te ondersteunen door middel van coaching, funding en het bieden van een relevant netwerk.

Secrid Talent Podium

Met Dutch Design Foundation zetten we jaarlijks tijdens Dutch Design Week talentvolle ontwerpers in de schijnwerpers. Creatieven die met innovatieve producten een impuls geven aan de evolutie in hun industrie. En die samen een hoopvol beeld geven van vooruitgang. Naast deze podiumplek ontvangt elke ontwerper coaching en een geldbedrag van €7.777: een verwijzing naar onze 7 design-principes voor holistisch productontwerp. Door bezoekers van DDW inzicht te geven in de bewuste keuzes én dilemma’s van ontwerptalenten en onszelf willen we aanzetten tot gesprek en vooral beweging.

Ontwerpwedstrijd

WDCD organiseert design challenges om de grootste maatschappelijke dilemma’s van onze tijd op te lossen. De winnende teams ontvangen toegang tot een professioneel ontwikkelingsprogramma, ontvangen een geldbedrag en kunnen rekenen op waardevolle publiciteit via de kanalen van alle partners. Drie winnaars van de afgelopen ‘Make It Circular Challenge’ worden door Secrid ondersteund.

Visitor mode